onsdag 3 november 2010

Akvarellinspiration

Ett bra sätt att få fart på målarinspirationen är att besöka en bra utställning, ett annat att gå på kurs. Själv går jag en runda i markerna hemmavid. Tidiga mornar brukar funka bra, oavsett väder. Jag tar en tur ner mot Hilleshögsviken. Förhoppningsvis i morgondis. Sen en sväng upp över får- och hästhagarna till kalhygget.  Avverkningsbeslutet togs emot med bestörtning, men nu är det slutavverkat och det är bara att gilla läget. Men vilka motiv! Ödsligt, mytiskt och grafiskt vackert i det tidiga morgonljuset. Elfenbensvart, sepia, paynes grey, antwerp och tunna flöden av nåt kulört. Fastnar jag i måleriet, kör jag några kalhyggen, släpper loss, målar flödigt, pigmentfyllt. Låter det arbeta. Inspirationen som infinner sig på mina morgonturer innan jag går in i ateljén delar jag gärna med mig av. Jag kallar den "Inspiration". En intensiv tvådagarskurs full av tekniker, flöden, pigment och framförallt en helg att komma över "pillmålandet". Våga angripa det tomma arket på ett kanske nytt sätt. Nedan, en klassisk inspirationsbild. Gryning vid Svartsjöviken. Fångad med mobil.
Svartsjöviken november kl 07.30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar